Hae
Sarkasmia ja shampanjaa

Miten päästä promoottoriksi?

.

Promoottori, konsulentti, myynninedistäjä, PR-henkilö…

Rakkaalla ammatilla on monta nimeä, mutta mitä niiden taakse oikein kätkeytyy? Mitä ihmettä on työskentely tapahtuma-alan kentällä? Miten promoottoriksi pääsee ja miten hommassa voi menestyä?

Minun historiani promoottorina

Taustatietona mainittakoon, että allekirjoittaneella on kymmenen vuoden kokemus näistä hommista. Olen ollut VIP-hostina, messuemäntänä ja kävelevänä sombrerona. Olen esitellyt niin kosmetiikkaa, partakoneita kuin paristojakin. Olen maistattanut kaikkea rahkasta suklaaseen, myynyt festareilla viinaa milloin missäkin larppausasussa ja pyörinyt autotapahtumissa ratatyttönä.

Monen monta vuotta tein promootioita muiden duunien ohella lisätienestien toivossa, mutta oli myös aika, jolloin elätin itseni pelkästään keikoilla. Olen lisäksi työskennellyt tapahtumia järjestävässä toimistossa taustajoukkojen puolella, joten voin vakuuttaa, että tunnen melko hyvin promootioalan ja sen vaatimukset.

promo1

Täytyykö promoottorin olla nuori ja kaunis?

Yleisin harhaluulo on, että promoottorin täytyy olla nuori, kaunis ja vähän bimbo. Tämä ei pidä paikkaansa. Toki mitä aiemmin aloittaa, sitä paremmat mahdollisuudet on kehittyä rautaiseksi ammattilaiseksi.

Uskallan kuitenkin väittää, ettei ulkonäkö ole ensisijainen kriteeri. Totta kai jotkut brändit toivovat tietynlaisia ihmisiä edustamaan tuotteitaan, mutta tärkeintä on, että osaat myydä mitä tahansa. Ei auta vaikka olisit Jessica Alba, mikäli olet hiljainen ja ujo, etkä uskalla ottaa kontaktia ihmisiin.

Lisäksi maalaisjärjen käyttö on sallittua. Etenkin festareilla tulee usein eteen tilanteita, jotka vaativat hoksottimia sekä nopeaa ongelmanratkaisukykyä. Myös tehdystä työstä raportointi on oleellinen osa promoottorin tehtäviä, joten on suotavaa että hallitset sen puolen myös. Kannattaa aina myös varautua roudaamaan. Ei siis riitä, että näyttää nätiltä.

promo4

Millainen on hyvä promoottori?

Oman kokemukseni mukaan paras promoottori on joustava, reipas, lookiltaan muuntautumiskykyinen, osaa heittäytyä erilaisiin rooleihin sekä omaksuu tietoa nopeasti. Usein esimerkiksi kauppamaistatuksissa ollaan ypöyksin, jolloin vastuu koko päivän onnistumisesta on vain sinun harteillasi. Toisinaan taas ollaan parin kanssa ja joskus saattaa olla vaikka kahdeksan henkilön tiimi.

Näissä tilanteissa on tärkeää, että tulet toimeen ihmisten kanssa myös silloin kun olet luukuttanut kymmenen tuntia paahtavassa helteessä ilman taukoja tai kun sataa kolmatta päivää kaatamalla vettä ja on helkkarin kylmä. Suomen kesästä kun ei koskaan tiedä.

Promoottorin työ on monipuolista

Mitä sitten promoottorina olo on? Koko homman suola on monipuolisuus. Yksikään päivä ei ole samanlainen. Työmaanasi voi olla mitä mielikuvituksellisin messuosasto, tuiki tavallinen päivittäistavarakauppa, laivan Taxfree, yökerho tai Suomen kuumimpien festivaalien VIP –alue. Yllesi saatat pukea  kaikkea silkkimekosta raksahaalarin kautta nahkashortseihin ja korsettiin. Ammattimaisen promoottorin omasta vaatekaapista löytyy aina siisti tumma jakku, valkoinen kauluspaita, musta hame ja avokkaat. Työnkuva puolestaan voi vaihdella kasvomaalausten väkertämisestä shottien myymiseen, oheistuotteiden jakamiseen, juontamiseen tai vaikka kilpailujen vetämiseen. Kuitenkin lähes aina tarkoitus on myydä jotakin: oli se sitten konkreettinen tuote, palvelu tai elämäntyyli. Jos tämän myynnillisen aspektin pitää aina mielessä ja toimii sen mukaan, menestyy varmasti promootioissa hyvin. Myöskään pilke silmäkulmassa ei ole haitaksi.

Miten promoottorina voi työllistyä?

Mikäli haluat elättää itsesi keikoilla, on lähes pakko olla useamman eri firman listoilla sekä myös aktiivinen ja tarkka kalenterisi täyttämisen suhteen. Ala on todella ailahtelevaa pääpainon ollessa kesän tapahtumissa. Mikäli teet töitä monelle eri yritykselle, sinun tulee pitää huoli, että et edusta kahta kilpailevaa brändiä (esimerkiksi Jaloviina&Jägermeister, Foster’s&Koff, Upcider&Golden Cap). Kielitaitovaatimuksia ei useinkaan ole, mutta ruotsin tai englannin osaaminen on varsinkin messuilla eduksi. Hygienia- sekä anniskelupassi on iso plussa ja joissain tapauksissa myös vaatimuksina.

Suomessa on kymmeniä, ellei jopa satoja erilaisia promootiofirmoja. Esittelen nyt lyhyesti niistä kolme, joita voin suositella. EDIT 2.1.2017: Alla olevat firmat eivät enää välttämättä ole sen nimisiä kuin tässä on mainittu, enkä voi enää näin pitkän alalta poissaolon jälkeen mennä takuuseen kyseisten yritysten toimintamalleista tai myöskään suositella heitä.

  1. Ramson&Co.Brand Ambassadors OyPitkästä ja hankalasta nimestä huolimatta paras promootiofirma, jolle olen työskennellyt. Kun on todistanut omaavansa oikean asenteen, pääsee tekemään todella siistejä juttuja. Onnistuneesta työstä tulee kiitosta ja raportointi keikan jälkeen on ensiluokkaista.
  2. Kohu-LiveKohulla pääsin ikimuistoisimpiin tapahtumiin ja festareille. Mukaan tarttui myös elinikäisiä ystäviä. Heillä on haavissaan cooleja brändejä, joita voi edustaa ylpeydellä. Hyville promoottoreille riittää aina töitä.
  3. Irokeesi: Tästä yrityksestä minulla ei ole niin paljon kokemusta. Kuitenkin fakta on se, että kyseessä on markkinajohtaja, joten ainakin jotain tekevät oikein.

6 kommenttia

  1. Saara Luhtanen kirjoitti:

    Erittäin hyvä ja kattava postaus promoottorin työnkuvista ja vaatimuksista! Laitapa mailia ja tuu ihmeessä meille hommiin! 🙂
    Terkuin,
    Saara
    Field Coordinator / Irokeesi

  2. Promoottori kirjoitti:

    Oli pakko tulla kommentoimaan että toi kehumasi Ramson ei kyllä vastaa kuvaustasi. Viimeisen vuoden aikana mennyt huonompaan suuntaan, sori vaan!

    • Riina kirjoitti:

      Moikka! Ikävä kuulla, että olet tuota mieltä. Itse en ole ollut siellä töissä enää viime vuoden lokakuun jälkeen, joten paha sanoa.

  3. kalle ratiainen kirjoitti:

    mihin aloitelevan promoottrin pr työhön ja alalle hakevan kannattaa olla yhteydeessä että saa artsitejaan ja ideaotaan esille ,kun tuntuu että harvoin otetaan uusiA ARTISTEJA JA IDEOITA TOSISSAAN suoraan kunotanut yhteyttä event järjestäjiin tuntuu että no siellä on taas yksi kullan kaivaja

    • Riina kirjoitti:

      Heippa Kalle!

      Uskoisin, että tässä yhteydessä puhumme promoottoreista eri näkökulmasta. Kirjoituksessani promootio-sana viittaa esimerkiksi tuotejakeluihin, lanseerauksiin tai edustuksiin, ja promoottori henkilöön, joka näitä tekee. Synonyymi tälle on usein konsulentti. Sinä sen sijaan viitannet promoottorilla artistien keikkamyyntiin, ja valitettavasti tuosta aihepiiristä minulla ei ole juurikaan kokemusta. Yleisesti ottaen voisin silti todeta, että hard work pays off ja kannattaa ehdottomasti jatkaa yhteydenottoja, kyllä sieltä joku sitten nappaa yleensä lopulta. Tsemppiä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *