Hae
Sarkasmia ja shampanjaa

Vastuullinen vaikuttaja ei suosittele nettikasinoita

Ajauduin sanaharkkaan jonkun tietämättömän idiootin fiksusti argumentoivan älykön kanssa anonyymissä juorusovelluksessa siitä syystä, että kaupallinen sisältö pitäisi merkitä oikein ja nettikasinoiden mainostaminen on väärin, vastuutonta ja laitonta.

Kaupallisen sisällön merkitsemättä jättäminen on piilomainontaa. Nämä kasinotarjousten jakajat eivät kuitenkaan merkitse sisältöä kaupalliseksi, koska näitä nettikasinoita ei saa Suomessa mainostaa. He vetoavat muun muassa näihin seikkoihin:

  •  ”Oikeesti mainostaminen on laitonta. Tää on markkinointia.”
  • ”Se on suosittelua, ei mainostamista.”
  • ”En merkitse (että on yhteistyö) koska casinoita ei saa mainostaa. Suosittelen oman pelaamisen kautta.”
  • ”En merkkaa (että on yhteistyö) etten saa sanktioita.”
  • ”Ei kiinnosta. Olen ostamassa just asunnon, jonka käsiraha perustuu 100% casinoista.”

(Lainaukset Jodel-sovelluksesta aiheeseen liittyvistä keskusteluista.)

Moisen anonyymin sovelluksen kohdalla on tietenkin otettava huomioon pikkiriikkinen mediakriittisyys, mutta ilmiö on mielenkiintoinen. Laitoin muutamalle näitä nettikasinoita suosittelevalle Instagram-vaikuttajalle viestiä näiden nettikasinoiden suosittelun ongelmista sekä Kilpailu- ja kuluttajaviraston linjauksista liittyen Instagram -markkinointiin ja mainonnan tunnistettavuuteen. En saanut vastauksia, joten kukkahattutätinä tein kantelun Mainonnan eettiseen neuvostoon.

markkinointi, mainonta ja suosittelu

Mitenhän nyt selittäisin tämän niin, että ihan kaikki ymmärtävät? Mikäli sosiaalisen median sisällöstä on sovittu kasinofirman kanssa, se on markkinointia. Vaikuttajamarkkinointi eli mainostaminen vaikuttajan kanavissa, pohjautuu suosittelulle.

Jos sisällöstä ei ole erikseen sovittu, mutta vaikuttajalla on vaikkapa linkki, jonka kautta rekisteröityneistä pelaajista hän saa rahaa tai krediittejä omalle pelitililleen, on kyseessä affiliate-markkinointi. Sekin on mainontaa ja pitää merkitä asianmukaisesti.

Jos vaikuttaja on saanut nettikasinofirmalta pelikrediittejä ja ilman velvoitetta postata omasta pelaamisestaan, kyseessä on silti PR-lahja. Se pitää myöskin merkitä asianmukaisesti.

Ainoastaan siinä tapauksessa, että vaikuttaja on itse omasta pussistaan maksanut oman pelaamisensa ja suosittelee sitä ihan vain suosittelun ilosta ilman, että varsinaisesti siitä hyötyy itse mitään, ei julkaisua tarvitse merkitä kaupalliseksi sisällöksi.

Kaikki muu on piilomainontaa.

En ole nähnyt tähän mennessä yhtäkään nettikasinoihin liittyvää storyä, jossa sisältö olisi merkitty asianmukaisesti, vaikka niiden kaupallinen luonne paistaa kilometrien päähän ja kyseiset vaikuttajat ovat itse myöntäneet saavansa tästä rahaa.

nettikasinoihin liittyy suomessa paljon ongelmia

Veikkauksella on Suomessa monopoli. Se tarkoittaa, että nämä nettikasinot eivät saa Suomessa mainostaa tai markkinoida. Ne mokomat kuitenkin mainostavat maassamme esimerkiksi televisiossa. Miten se on mahdollista? No, mainostaminen ulkomaisten yhtiöiden kautta on käsittääkseni sallittu. Kyseessä on siis vaikkapa sellaiset televisiokanavat, joiden takana olevat yhtiöt eivät ole suomalaisia, eikä ohjelmia lähetetä Suomesta käsin. Samalla logiikalla monet nettikasinot mainostavat esimerkiksi Googlen tai vaikkapa sosiaalisen median kanavien kautta.

Instagram on siis kansainvälinen alusta. Kuitenkin jos vaikuttajan yleisö on Suomessa ja vaikuttaja tekee sisältöä suomeksi, saatetaan tämmöisessä ”suosittelutilanteessa” katsoa, että vaikuttaja osallistuu vedonlyönti- ja kasinotuotteiden markkinointiin. Tätä Suomessa saa harjoittaa vain ja ainoastaan Veikkaus. Ulkomaisten nettikasinoiden markkinointi eli mainostaminen on arpajaislakirikos.

Minäkin olen saanut nettikasinofirmoilta yhteistyöpyyntöjä, joissa kehotetaan suoraan, ettei yhteistyöstä saa mainita sanoen että ”meille on tärkeää, ettei artikkelissa mainita kyseessä olevan sponsoroitu sisältö tai mainos”. Tässä yhteydessä voidaan myös toki hetki pohtia sitä, onko minun kaltaiseni bloggaaja hyvä ”brand fit” nettikasinoille. En ole käynyt oikealla kasinollakaan kuin joskus firman juhlissa vuonna 2008. Silloinkin yritin pelimerkeillä tilata baarista juomaa.

Palatakseni vaikuttajan tekemään kaupalliseen sisältöön sosiaalisessa mediassa, vastuu merkintöjen oikeellisuudesta on aina tilaajalla. Tässä yhteydessä ei kuitenkaan voi ohittaa myöskään vaikuttajan vastuuta. Tämän vuoksi suosittelen lämpimästi, että näitä erinäisiä tositv-ohjelmia tuottavat tahot pitäisivät osallistujilleen jonkinlaisen alkeellisen koulutuksen some-yhteistöihin (ja kriisiviestintään) liittyen.

Nettikasinoiden mainostamiseen, eikun markkinointiin, eikun suositteluun, liittyy myös paljon moraalisia kysymyksiä ja sosiaalisia ongelmia. En ole nähnyt yhdessäkään näistä suosittelu-storyistä kehotusta vastuulliseen pelaamiseen. Tämä on aika kurjaa, koska oletettavasti näiden henkilöiden seuraajat ovat aika nuoria.

Perimmäinen syy siihen, miksi tämä asia menee itselläni niin lujaa tunteisiin on, että teen kovasti töitä (sekä bloggaajana että viestintäkonsulttina) vastuullisen vaikuttamisen puolesta. Haluan olla avoin ja lisätä tietoa. Monet nuoret henkilöt ovat nykyään Instagram-vaikuttajia ja kaikenlaiset yhteistyödiilit voivat tuntua houkuttelevilta, mutta kaikki toimijat eivät ole välttämättä perillä lainsäädännöstä tai hyvästä markkinointitavasta. Sen vuoksi jokaisen vaikuttajan tulisi myös olla itse aktiivinen ja ottaa asioista selvää. Se on osa ammattitaitoa.

lopuksi vielä pieni markkinointisanasto yksinkertaisilletettuna:

Mainonta on maksettua näkyvyyttä missä tahansa mediassa. Medialla tarkoitetaan tässä yhteydessä ihan kaikkea mediaa, myös sosiaalista sellaista. Maksettu näkyvyys voi olla kylmällä käteisellä, pelikrediiteillä, tuotteella, palvelulla tai vaikka oravannahoilla maksettua. Se on silti mainontaa.

Markkinointi kattaa kaikki toimenpiteet, joita yritys tekee myynnin edistämiseksi.

Markkinointi ja Mainonta -lehti avaa asiaa palstallaan sanoen runollisesti:

Mainonnan suhde markkinointiin on sama kuin teoksen suhde taiteeseen. Mainontaa ovat ne maksetut puheenvuorot, joita potentiaalisen asiakkaan toivotaan kuuntelevan – tai ainakin kuulevan. Potentiaalinen asiakas puolestaan muodostaa oman mielipiteensä kateederiin nousijasta. Tätä kokonaiskuvan hallintaa ja ulosmyyntiä kutsutaan markkinoinniksi.

Vaikuttajamarkkinointi on sosiaalisen median vaikuttajien (eli influencereiden) suositteluun pohjautuvaa markkinointia. Yritys X voi vaikka ostaa vaikuttajan Y suosittelemaan heidän palveluaan vaikuttajan Y Instagramissa. Tällöin tehdään sopimus. Tämä tuotettu sisältö tulee vaikuttajan merkitä Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeiden mukaisesti esimerkiksi ”Kaupallinen yhteistyö yritys X:n kanssa tai Mainos: Yritys X”.

Affiliate-markkinointi eli kumppanuusmarkkinointi on yleinen toimintamalli vaikuttajamarkkinoinnin saralla. Se toimii niin, että vaikuttaja saa henkilökohtaisen linkin tai koodin, jonka kautta ihmiset voivat käydä tilaamassa tai rekisteröitymässä. Vaikuttaja saa jokaisesta tilanneesta/rekisteröityneestä X määrän rahaa (tai pelikrediittejä tai oravannahkoja tai lahjakortteja). Affiliate-linkit pitää merkitä myös postaukseen esimerkiksi ”Sisältää kaupallisia linkkejä” tai jos näkyvyydestä on sovittu ”Kaupallinen yhteistyö” tai ”Mainos”.

PR-lahja tarkoittaa sitä, kun yritys X lähettää vaikuttajalle Y jotakin ilman velvoitetta näkyvyydestä toivoen, että vaikuttaja Y mainitsisi tuotteesta tai palvelusta omassa kanavassaan. Tällöin jos vaikuttaja näyttää tuotteen vaikkapa storyssä, riittää maininta ”Tuote saatu”.

Brändilähettiläisyys tarkoittaa pidempiä sopimuksia. Monesti puhutaan myös sponsoroinnistakin. Myös tähän liittyvä sisältö tulee esimerkiksi Instagramissa merkitä selkeästi kaupalliseksi yhteistyöksi.

Yleisö tarkoittaa tässä yhteydessä seuraajia esimerkiksi Instagramissa.

Näkyvyyden sopimisella tarkoitan sitä, että yrityksen kanssa on sovittu, että vaikuttaja tekee postauksen tai postauksia vaikkapa Instagramiin. Esimerkiksi, jos joku kusinen nettikasinofirma on ollut sinuun yhteydessä sanoen: ”Hei! Saat 50€ pelikrediittejä jokaisesta rekisteröityneestä käyttäjästä, joka tulee sinun oman linkkisi kautta. Sinun tulee postata tästä kerran kuukaudessa someen. Et kuitenkaan saa sanoa, että kyseessä on mainos, koska mainostaminen ei ole sallittua. Niinpä voit vain suositella oman pelaamisen kautta. Miltäs tämä kuulostaa?”

No, tämä kuulostaa mainokselta, helvetti soikoon.

Luettavaa ja lähteitä:

Kilpailu- ja kuluttajaviraston linjauksia

Poliisi arpajaishallinto

Lue myös postaukseni Kaupalliset yhteistyöt puhuttavat

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *