Hae
Sarkasmia ja shampanjaa

Kukkahattutädin päivä somessa

Ensi alkuun haluan todeta, että en ole minäkään koskaan kuppiin sylkenyt ja on tullut humalaisia ylilyöntejä tässä vuosien varrella aika tavalla niin maan kamaralla, kansainvälisillä vesillä kuin somessakin, kuten postauksen kuvista voi havaita. Myönnän olevani itsekin humalassa ärsyttävä, kovaääninen ja harvinaisen raskasta seuraa. Ymmärrän kuitenkin näin (lähes) kolmekymppisenä aikuisena ihmisenä pysyä kohtalaisen kaukana sosiaalisesta mediasta noissa tilanteissa. Tai no, ainakin ymmärrän pysyä kaukana firman sosiaalisen median kanavista.

Haluan pohjustaa seuraavaa sanomalla, että tokihan jonkun työkuva voi olla bilettäminen, sekavien inside -läppien viljely, kiroilu ja känninen kiljunta sekä edellä mainituista raportointi yrityksen some -tileille. Kuitenkin erään radiokanavan somevastaavan kuvaama materiaali menneen viikonlopun Summer Up -risteilyltä oli minun mielestäni rimanalitus.

Nyt kerron muutaman esimerkin, miksi…

  • En tajunnut puoliakaan jutuista, jotka selvästi olivat sisäpiirivitsejä.
  • Oli aivan kuin olisin katsonut pian täysi-ikäistyvän siskoni ja hänen kaveriporukkansa meininkiä laivalla sillä erotuksella että siskoni ystävineen osaa käyttäytyä.
  • Jo ennen laivan lähtöä tämä somevastaava oli niin naamat, että puheesta tuskin sai selvää.
  • Jäi vähän epäselväksi, olivatko kaikki videopätkissä esiintyneet vaivaantuneen oloiset nuoret aikuiset antaneet luvan heidän pärstänsä kuvaamiselle.

24819_377391857604_1017969_n

Ymmärrän, että risteilyllä oli ikäraja 18 ja meininki sen mukainen, mutta varmasti kyseisen radiokanavan yli 50 000 seuraajan joukosta löytyy myös alaikäisiä lapsia. Käsitän myös, että työnkuvana on ollut varmaankin välittää yleistä risteilytunnelmaa, joka nyt usein on aika viinanhuuruista, mutta itselleni jäi ainakin reissusta sekä koko radiokanavasta negatiivinen kuva. Lakkasin seuraamasta. Kutsukaa vain kukkahattutädiksi ja mielensäpahoittajaksi. Olen molempia, enkä häpeä myöntää sitä.

Voihan siis tietenkin olla, että tämän radiokanavan brändiohjeistukseen kuuluu ”oottekste enemmän kännis ku mä” ja ”Tinni on hävinny mun viinipullon kaa”  -konseptit. Voi toki olla ihan strategian mukaista viestintää aiheuttaa niin suurta myötähäpeää, että en kyennyt katsomaan mainituista noin sadasta Instagram -storystä kuin vähän yli puolet, jonka jälkeen provosoiduin ja riensin kirjoittamaan aiheesta tänne blogiini. Kenties tämä juuri olikin koko homman tarkoitus: provosointi ja näkyvyyden maksimointi. Koska ei ole sellaista asiaa kuin huono julkisuus, eihän.

 

PS. Jos joku ei siis ole ajan hermolla ja tiedä, mistä tässä oikein on kyse, voi käydä lukemassa laatujournalistisen reportaasin aiheesta täältä. 

Edit: Tähän mennessä osa paheennusta herättäneestä materiaalista on jo poistunut tai poistettu ko. Instagram -tililtä. (Sunnuntai klo 19:47)

3 kommenttia

  1. PeeGee kirjoitti:

    Voitto. Seiska kiittää

  2. Laura kirjoitti:

    Toinen somekukkahattutäti moi. Onko konserni tai radiokanava itse selittänyt saatika pahoitellut tätä mitenkään? Ei ole omiin silmiini osunut.

    • Riina kirjoitti:

      Eipä tainnut kyllä selitellä, vaikka koko viikon odotin vähintään henkilökohtaista anteeksipyyntöä…no, seuraavaa somekohua kohti!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *