Hae
Sarkasmia ja shampanjaa

Myyttejä lentoemännän työstä

Matkustamohenkilökunnan työtä käsittelevät kirjoitukset ovat aina olleet blogini luetuimpia tekstejä, eikä ihme. Se on mielenkiintoinen ammatti. Edelleen se on monien pienten tyttöjen ja poikien haave. Lentoemännän työhön liittyy kuitenkin aika paljon tiukassa istuvia myyttejä, joista halusinkin tänään listata muutamia

  • Lentoemot kuuluvat kymppikerhoon
    Tunnen aika paljon lentoemäntiä, mutta en yhtäkään, joka olisi harrastanut seksiä lentokoneen vessassa. Me emme siis tee sitä. Emme matkustajien kanssa, emme keskenämme, emmekä myöskään kapteenien tai perämiesten kanssa. Emme edes silloin kun lennämme siirtona tyhjällä koneella.
  • Lentoemot ja kapteenit sutinoivat keskenään
    Ihan kaikissa työpaikoissa on varmasti työpaikkaromansseja, mutta ei se ole mitenkään poikkeuksellisen yleistä, että koneen kapteeni ja lentoemäntä olisivat pariskunta. Toki heitäkin on, mutta aika harvassa loppujen lopuksi.
Boeing 737 Kreikka

Auringonlasku jossain (ehkä) Kreikassa

  • Lentoemäntä on tarjoilija yläilmoissa
    Jos joku matkustaja napsuttelee sormiaan ja huutaa ”tarjoilija, tarjoilija”, ohjeistan häntä ystävällisesti, että olen matkustamohenkilökuntaa. On totta, että työkuvaan kuuluu tarjoilla ruokaa ja kaataa kahvia, mutta voin vakuuttaa, että se tarjoilu jää toissijaiseksi asiaksi silloin, jos tapahtuu jotain lentoturvallisuuteen liittyvää, tulee turbulenssi tai joku saa sairaskohtauksen. Eli siis hyvänä päivänä olemme toki tarjoilijoita, mutta on myös päiviä, jolloin saatan olla palomies, järjestyspoliisi tai sairaanhoitaja.
  • Sinun pitää olla todella pitkä päästäksesi lentoemännäksi
    Tämä on ikivanha virsi, joka ei pidä lainkaan paikkaansa. Itse olen toki 177cm, joten osaltani vahvistan tätä myyttiä. Kuitenkin monissa lentoyhtiöissä taitaa olla pituusraja 165cm tai jopa sen alle. Mielestäni se ei ole mitenkään erityisen paljon.

  • Lentoemännän koulutukseen kuuluu meikki- ja hiustenlaittotaitoja
    Lentoemännän koulutus ei valitettavasti käsittele kauneudenhoitoa lainkaan, vaan sen sijaan siellä opetellaan esimerkiksi elvyttämään ja evakuoimaan. Ihan itse joutuu siis nutturansa teon harjoittelemaan. Kuten alla olevasta kuvasta voi havaita, ei sen tarvitse kovin kummoinen olla.
    Lentoemäntä
  • Kaikki lentoemännät tuntevat toisensa ja kaikki lentokentän työntekijät
    Joka kerta kun kerron olevani lentoemäntä, joku kysyy: ”Aaaaah tunnetko Pertsaa/Katia/Pirjo-Irmeliä, se on töissä /laukunheittelijänä/purserina Norskilla/checkinnissä?” Vaikka olen ollut itsekin lentoasemalla duunissa ja minulla on paljon ystäviä, jotka lentävät, en silti tunne ihan kaikkia, jotka työskentelevät lentoasemalla tai muissa lentoyhtiöissä. Enhän tunne edes omia kollegoitani!
  • Lentoemännän työ on pelkkää glamouria
    Jos glamourilla tarkoitetaan sitä, että herää neljän aikaan aamuyöllä, on kotona vasta myöhään iltapäivällä tai viiden päivän kuluttua, työskentelee myös joulut sekä juhannukset ja keräilee päivät pitkät roskia pieneen kärryyn, niin kyllä, lentoemännän työ on täynnä loistoa. Toki siihen kuuluu myös yöpymistä lentokenttähotelleissa hienoissa puitteissa, kipsuttelua turvonneiden jalkojen kanssa korkokengissä ja lentoaseman 7elevinstä haettu salaatti hyviä illallisia yksin hotellihuoneessa ihanien kollegoiden kanssa.
  • Kaikki lentoemännät haluavat työskennellä Finnairilla
    Ei sillä, että sinivalkoisissa siivissä olisi jotain vikaa, mutta ei kaikkia kiinnosta hakea sinne. Itse esimerkiksi olen niin laiska, että jos palaan vielä äitiysloman jälkeen yläilmoihin, minua ei huvita istua kuukautta taas kurssilla opiskelemassa uusia prosedyyrejä. Sitä paitsi olen viihtynyt vallan mainiosti lomalentolaisten parissa, joten mitäpä sitä nyt hyvää vaihtamaan.

    EDIT 23.5.2019 Viimeinen ei pidä paikkaansa, sillä vaihdoin sittenkin lentoyhtiötä ja istuin kurssilla, eikä uusien prosedyyrien opettelussa ollut mitään ihmeellistä.

    Boeing 737

    Auringonnousu jossain (ehkä) Norjan yllä

    Lue myös:
    Mikä on parasta lentoemännän työssä?
    Lentoemännän päivä
    Tätä et ehkä tiennytkään lentomatkustamisesta

4 kommenttia

  1. Finski kirjoitti:

    Ehkä Norwegianilla ei kuulu, mutta Finnairin matkustamohenkilökunnan koulutukseen kuuluu myös lookbook-osio, eli itsensä ehostaminen.

    • Riina kirjoitti:

      Heeei kiva kuulla! Onhan se toki osa työtä olla edustavan näköinen kun aina sitä edustaa yhtiötä eli brändiä ja jos vaaditaan tietynlaista lookia niin on hyvä, että siihen on myös ohjeistusta. 🙂

  2. sailatuulia kirjoitti:

    Nää lentoemännän työtä käsittelevät postaukset on kyllä tosi mielenkiintoisia – lukaisin nyt kaikki kerralla 🙂 Muakin on välillä kiinnostanut lentoemännän työ enemmän tai vähemmän, mutta koska olen melko huono nukkumaan, olen pelännyt aikaerojen ja vieraissa paikoissa nukkumisen olevan liikaa kropalleni. Sä ilmeisesti oot sopeutunut ihan hyvin aikaeroihin tai oudoissa paikoissa nukkumiseen?

    • Riina kirjoitti:

      No onhan siinä toki omat haasteensa kun saattaa ensin olla käynti Meksikossa, sitten pari päivää kotona ja sen jälkeen lähtö Thaimaahan, että aikaerot on melkoisia. Mutta kyllä kun on valvonut koko yön niin nukuttaa? Itse pidin yllä opasajoilta tuttua metodia: aina pitää syödä, nukkua ja käydä vessassa kun voi (toimii muuten myös pienen lapsen kanssa kotona ollessa) eli en ees yrittänyt saada kiinni aikaerosta, vaan nukuin päivälläkin jos nukutti. Toisaalta olen aina tehnyt enemmän tai vähemmän vuorotyötä niin epäsäännöllinen rytmi oli jo tuttua. Mutta rehellisyyden nimissä täytyy myöntää, että nyt äitiyslomalla ollessa kun on kutakuinkin säännöllinen unirytmi, kroppa voi paljon paremmin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *