Hae
Sarkasmia ja shampanjaa

Kuinka järjestää onnistuneet juhlat?

Hyvät bileet on ikimuistoinen tapahtuma (paitsi silloin kun niistä ei muista paljonkaan). Oli kyseessä sitten häät, tupaantulaiset, rapujuhlat tai kissanristiäiset, on onnistuneiden pirskeiden järjestämisessä tärkeintä valmistautuminen. ”Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” on oiva ohjenuora elämässä, ja bileiden järjestämiseenkin se pätee varsin mainiosti. Minä itse halusin viime viikonloppuna kutsua ystävät koolle ottamaan osaa vanhenemisen johdosta. Ne olivat sangen erinomaiset pippalot ainakin juhlakalun mielestä, joten päätin jakaa kootut vinkit siitä, miten järjestää onnistuneet illanistujaiset:

  1. Kutsu vieraat tarpeeksi ajoissa. Vaikka olin meuhkannut pitkin syksyä siitä, että tänä vuonna järjestän isot synttärit, eivät kaikki vieraat päässeet paikalle. Tämä kyseinen viikonloppu kun on juhlijan näkökulmasta itsenäisyyspäivän ja pikkujoulujen vuoksi todella vilkas.
  2. Mieti, miten kutsut. Muutama vuosi sitten askartelin itse kutsukortit syntymäpäiväjuhliini, mutta tällä kertaa tyydyin laiskuuttani kutsumaan vieraat sosiaalisen median kautta.
  3. Valitse teema tai dresscode. Mikäli kyseessä on Halloween, on suotavaa pitää naamiaiset. On kuitenkin hauskaa, jos juhlissa kuin juhlissa on jonkinnäköinen teema. Tämmöinen voisi olla esimerkiksi jokin tietty väri, vuosikymmen tai, kuten näissä juhlissa, ”Upper east side”, joka tarkoittaa minun kielelläni tyylikästä juhlapukeutumista.IMG-20151205-WA0010
  4. Panosta tarjoiluihin. Mikään ei ole kamalampaa kuin juhlat, jotka järjestetään ”tuo omat bisset ja sipsit” –periaatteella. Kunnon bileissä pitää olla hyvät pöperöt ja varsinkin juomat. Koska en ole mikään velho keittiössä, pyysin ystävääni Jerryä hoitamaan cateringin. Tarjolla oli kahta eri varianttia voileipäkuppikakkuja, juustolajitelma, pinaatti-fetapiirakkaa, sekä jälkiruoaksi New York – cheesecake. Halusin myös panostaa juomapuoleen, joten järjestelin kirjahyllyni päälle kotibaarin, josta vieraat saivat illan aikana hakea erilaisia drinkkejä. Lisäksi tarjolla oli kuohuvaa ja myös alkoholiton vaihtoehto autoilijalle.WP_20151205_18_15_50_Pro
  5. Varaa riittävästi aikaa valmisteluille. Itse olin vielä taittelemassa lautasliinoja ilman meikkiä kun ensimmäinen vieras saapui paikalle. Onneksi hän auttoi minua laittamalla loput ruoat esille jotta sain ajoissa naaman kuntoon ennen kuin muu juhlakansa saapui. Tähän aikataulun pettämiseen saattoi ehkä vaikuttaa se, että istuimme kaikessa rauhassa Jerryn kanssa yli tunnin tyhjentäen pullon shampanjaa ennen kuin aloimme koristelemaan kuppikakkuja.
  6. Mihin sitten? On hyvä miettiä ennakkoon, mitä tapahtuu siinä vaiheessa kun kello on jo yli kerrostalon hiljaisuusajan ja täytyy siirtää metelöivä seurue baariin. Me olimme kaukaa viisaita, sillä varasimme jo hyvissä ajoin pöydän Club Showroomista. Niinpä ei sitten tarvinnut siinä shampanjapäissään alkaa kinastelemaan ja käymään pohdintaa jatkopaikasta. Pöytään kuului myös juomaa, joten baari-ilta sujui jouhevasti ja erittäin humalaisissa mukavissa merkeissä.
  7. Varaudu seuraavaan päivään. Mikään ei ole niin kamalaa kuin se, että heräät aamulla sotkuisesta asunnosta, jossa on kaikki pöytätasot täynnä puolityhjiä laseja ja vodkapullo on kaatunut pöydälle. Siihen ei auta muu kuin juoda kolme litraa vissyä, siivota pahimmat roskat, pakata likaiset astiat laatikkoon ja suunnata johonkin, jossa on astianpesukone sekä särkylääkkeitä. Lisäksi voi tehdä vohveleita uudella lahjaraudalla ja sääliä itseään.WP_20151207_16_09_08_Pro

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *