Hae
Sarkasmia ja shampanjaa

Sesongin parhaat viinit ravuille, sieniherkuille ja marjaisille jälkiruoille

Kaupallinen yhteistyö: Viiniposti

Mikä on paras viini loppukesän viileneviin iltoihin ja sesongin herkuille? Tätä lähdin selvittämään yhdessä Viinipostin asiantuntijan Jaana Virkin kanssa.

Rehellisesti sanottuna minä en osaa oikein päättää, pidänkö näin sadonkorjuun aikaan eniten sieniruoista, marjaisista jälkkäreistä vai rapujuhlista. Kaikilla on erityinen paikka sydämessäni, mutta varmaa on, että nämä loppukesän aarteet ovat parhaimmillaan etenkin silloin, kun ne on jaettu läheisten kanssa ja niiden seuraksi on paritettu oikein, oikein hyvät viinit.

Järjestin taannoin pienet illalliskutsut ystäväpariskunnalle. Tarjolla oli juurikin sesongin parhaita antimia: saaristolaisleipää skagen, kermaista kanttarellikeittoa, tuhtia pastaa ja vadelmaista valkosuklaaunelmaa. Jälleen kerran hyödynsin viinien suhteen Viinipostin vankkaa asiantuntemusta. Minulla onkin ilo ja kunnia jälleen taas tätä tietämystä eteenpäin.

Paras viini rapujuhliin

Ravuille sopii esimerkiksi hapokas, klassinen Riesling tai laadukas Sauvignon Blanc.

viinisuositus sieniruoille

Ainakin mökillä Hämeenlinnassa on ollut tänä vuonna erinomainen sienisato. Omia sienisuosikkejani ovat erilaiset kastikkeet, piirakat, keitot ja tietenkin risotto. Illalliskutsuille valmistin kermaisen kanttarellikeiton. Sen kanssa tarjosin muutamaakin vaihtoehtoa:

jälkiruoka kruunaa aterian

Vieraille tarjosimme tällä kertaa oman pihan vadelmista sekä valkosuklaasta ja kermasta valmistettua jälkiruokaa. Sesongin marjaisille jälkiruoille sopii hyvin esimerkiksi italialainen pirskahteleva Asti tai ranskalainen elegantti jälkiruokaviini.

Lue myös: Asiantuntija vastaa: Mikä on paras lasi viinille? ”Kun haluaa maistella, kannattaa unohtaa huilut ja maljat!”

Kuulumisia

Yhtäkkiä vierähti monta kuukautta ilman, että olen kirjoittanut tänne blogiin mitään. Sen vuoksi ajattelin nyt raottaa vähän sanaista arkkuani ja kertoa kevään ja kesän kuulumisia.

raskas kevät ja rentouttava kesäloma

Valehtelisin, jos väittäisin, etteikö kevät ollut minulle jokseenkin rankka. Töitä riitti enemmän kuin tarpeeksi, ja minua vaivasivat edelleen syksyllä alkaneet univaikeudet. Ne vaikuttivat merkittävästi jaksamiseen. Tuntuu, että ennen lomalle jäämistä olin aika pitkään jonkinlaisessa sumussa, eikä mikään tuntunut miltään. Juhannuksena kesälomalle jäädessäni purskahdin itkuun.

Minulla on tänään viimeinen lomapäivä ja palaan huomenna töihin. Loma, joka kesti juhannus mukaan lukien kuukauden, oli juuri sellainen kuin loman pitää ollakin: lepäsin paljon, luin kahdeksan kirjaa, kävin sukuloimassa lapsen kanssa,  kävin kesäteatterissa, matkustimme koko perheen voimin Tallinnaan ja Pärnuun, vietin puolison kanssa yön kaksin hotellissa, kävin elokuvissa, pyöräilin paljon, mökkeiltiin, grillailtiin, juhlin juhannusta ja ystävän pyöreitä vuosia ja piipahdin festareillakin. Viime päivät olen ollut yksin kotona muiden ollessa vielä mökillä. Olen valmistautunut arkeen muun muassa siivoamalla, karsimalla turhia tavaroita ja ylipäätään suunnittelemalla syksyä.

Alla muutamia kirjavinkkejä (lomalla luettua)

  • Minja Koskela: Ennen kaikkea feministi
    • Hyvä perusteos neljännen aallon feminismiin
  • Emilia Kujala: Suorittajan mieli
    • Psykoterapeutin kirjoittama teos, joka antaa paljon työkaluja meille, joilla on taipumusta suorittamiseen.
  • Delia Owens: Suon villi laulu
    • Yksi parhaita lukemiani romaaneja!
  • Jessikka Aro: Putinin trollit
    • Kirja kertoo uskomattomia tositarinoita Venäjän informaatiosodankäynnistä 2000-luvulla.

 

syksyllä aion panostaa hyvinvointiin

Olen käynyt keskustelemassa useankin eri tahon kanssa näistä univaikeuksistani. Syitä on etsitty niin uniapneasta kuin elämäntavoistakin. Nukahtamisvaikeuksia ja väsymystä ei näin lomalla ole ollut. Näin ollen voi ehkä olettaa niiden juontavan juurensa stressistä. Toki olen myös nukkunut lähes joka yö kymmenen tuntia ja ottanut päivänokosiakin paljon.

Ensi viikolla minulla on taas aika työpsykologille. Viimeksi sain häneltä muutamia ihan käyttökelpoisia neuvoja:

  • Olen alkanut pitää huolipäiväkirjaa, johon listaan iltaisin mieltä painavat asiat.
  • En pääsääntöisesti katso puhelinta (tai tee muutoin töitä) iltaisin kello 19 jälkeen, ja saan ottaa puhelimen käteen vasta aamulla klo 09. Tämä on auttanut paljon.
  • Pyrin säännölliseen unirytmiin (noin 22-07).

Syksyllä aion siis entistäkin enemmän pitää huolta, että minimoin uneen vaikuttavia häiriötekijöitä. Aion panostaa palautumiseen ja liikuntaan, terveelliseen ruokaan sekä säännölliseen vuorokausirytmiin myös viikonloppuisin aiempaa tarkemmin. Lomalla huomasin, että tarvitsen myös paljon aikaa olla ihan itsekseni tekemättä mitään. Aion panostaa myös siihen enemmän arjessa. Ehkä näillä eväillä selviän tulevasta hektisestä syksystä ainakin paremmin kuin viime vuonna.

Muistakaahan seurata arkea myös Instagramin puolella: @sarkasmiajashampanjaa